BRO Next is volop in ontwikkeling

BRO Next werkt met releases. In deze releases worden nieuwe frames toegevoegd en oude verwijderd, maar worden ook methodologische aanpassingen ingevoerd. De komende release bevat nieuwe locaties, inventory en methodologische updates op frameniveau. Deze veranderingen kunnen nog leiden tot verschillen in de data, zeker op frameniveau. We werken toe naar een stabiel onderzoek dat optimaal aansluit bij de behoeften van de markt.

Algemeen

De verwerking van Release 5 (R5) is in volle gang. De eerste volledig verwerkte data worden nu geanalyseerd en op kwaliteit gecontroleerd. Soms leiden die controles tot noodzakelijke aanpassingen in de data. In zo’n geval moet de verwerking opnieuw worden uitgevoerd. Daarom is het publicatiemoment nog niet exact bekend. We verwachten publicatie in de herfst.

Geplande Modelaanpassingen

In R5 worden opnieuw enkele belangrijke methodologische wijzigingen doorgevoerd, waaronder:

  • Wachttijden op metro- en treinperrons:
  • We laten mensen wachten op de trein of metro. Dat betekent dat instappende passagiers een grotere kans hebben om een spot te zien. Een uitgebreide uitleg is hier te vinden.
  • Parkeergarages worden aangesloten op winkelcentra:
    De parkeergarages worden aangesloten op winkelcentra. Dus zullen er ook meer mensen het winkelcentrum in- en uit lopen via parkeergarage. Het totaal aantal bezoekers van de winkelcentra blijft gelijk. Dat betekent dat de verdeling, en daarmee de resultaten, net anders zal zijn.
  • Toevoeging van ‘operating hours’:
    Frames staan vaak niet 24 uur aan. Digitale frames die uitstaan leveren geen resultaten op. Voor traditionele frames worden de verlichtingsfactoren niet meegenomen, als verlichting uit staat. Dit kan op frameniveau tot een daling leiden, tenzij het gebruikte spotplan al rekening hield met deze tijden.

Wil je meer details? Kijk dan op hier voor een uitgebreide toelichting. Daar is ook een overzicht met wijzigingen per release terug te vinden.

Nieuwe frames in R5

In Release 5 zijn alle frames die uiterlijk op 4 april zijn ingediend meegenomen. Nieuwere (digitale) objecten hebben dus nog geen score in IDS. Daardoor tellen ze nog niet mee in bereiks- of VAC-data. De impact hiervan verschilt per exploitant.

Eventuele nieuwe exploitanten worden met de release bekendgemaakt.

Updates exploitanten

  • CSDM, Ocean Outdoor en de snelwegmasten van Global zijn in de data opgenomen en zichtbaar in IDS, maar rekenen nog niet af op BRO Next.
  • CSDM wacht op het toepassen van wachtlocatie onderzoek, gepland voor R5. 86% van hun digitale OV-netwerk bestaat uit wachtlocaties. Zodra wachten wordt meegenomen in het model, willen zij BRO Next-data gaan gebruiken.
  • Ocean Outdoor wacht tot de resultaten op frame- en uurniveau tussen releases verder stabiliseren. Dit zal na de geplande wijzigingen in de komende releases naar verwachting het geval zijn. Tot die tijd rekenen zij af op het eigen Columbus.
  • Global rekent om dezelfde reden de snelwegmasten ook nog niet af op BRO Next.
  • De inventory van blowUP media en PLUS Retail Media wordt verwerkt. De exacte publicatiedata volgen.

Toegang en gebruik van de data

Er zijn recent geen veranderingen geweest in IDS. Wel is ‘IDS Light’ bijna af. Dit is een vereenvoudigde versie van het systeem. Deze maakt het eenvoudiger om data te draaien. De uitgebreide versie blijft ook beschikbaar.

Meer leren over IDS?

Voor training over de planningstool, houd deze pagina in de gaten: IDS info en trainingen

Planning

BRO Next is nog in transitie. Nieuwe data kunnen na controle soms nog aanpassingen vereisen. Publicatiemomenten zijn daardoor lastig exact vast te stellen, maar de planning is:

  • Deze herfst verwachten we R5
  • Aan het einde van het jaar verwachten we R6

R6 zal vooral een inventory-update zijn, waarbij nieuwe frames beschikbaar komen. R7 is de jaarlijkse grote update, met methodologische aanpassingen. Deze update wordt in de lente van 2026 verwacht. De exacte aanpassingen volgen in een latere nieuwsbrief.

Meer weten over de transitieperiode?

Bekijk hier uitleg over verschillen in bereikscijfers tussen BRO Next en het vorige onderzoek.

Contact

Vragen over BRO Next?

  • Bekijk de FAQ op de website
  • Of neem contact op met het TC-lid van jouw brancheorganisatie: Technische Commissie
  • Overige vragen: mail Aleit Veenstra via buitenreclame [at] nationaalmediaonderzoek.nl

Wist je dat?

Je in IDS bij Mediaplan heel makkelijk resultaten kunt vergelijken? Zet steeds dezelfde campagne onder elkaar en verander bijvoorbeeld steeds het spotplan. Of de respondentkenmerken. Onder Comparisons vind je vervolgens alle resultaten naast elkaar.

Scroll to Top