IDS/FAQ

Op deze pagina vind je de meest voorkomende vragen en uiteraard antwoorden over IDS. Staat jouw vraag er niet tussen, stel ‘m gerust via info@buitenreclame-onderzoek.nl.

Algemeen

Wat is IDS?

IDS staat voor Inventory Delivering System en is een webbased tool die wordt gebruikt om de BRO Next data te ontsluiten. 

Wat kost IDS?

IDS is gratis toegangelijk voor partijen die aangesloten zijn bij de partners van JIC BRO. Voor derden is een tariefkaart beschikbaar. Informeer er naar via info@buitenreclameonderzoek.nl.

Hoe gebruik je IDS?

Je kan IDS gewoon gebruiken in je browser, maar daar heb je wel een inlog voor nodig. Die wordt aangeleverd door de provider van IDS.

Kan ik er meteen mee aan de slag?

BRO Next verzorgt trainingen die je stap voor stap heplen om de data van het onderzoek uit de tool te halen. Kijk voor beschikbare data en tijdvakken op de pagina IDS op deze site.

Kun je de resultaten uit IDS vergelijken met de resultaten uit Cafas, de tool van het vorige onderzoek?

Nee, met het nieuwe onderzoek zijn er dusdanig veel verbeteringen doorgevoerd in de methodologie dat de resultaten onderling niet vergeleken kunnen worden.

Inlog

Ik heb geen inlog gekregen, hoe kan dat? 

Soms gebeurt het dat je wel een inlog opgestuurd hebt gekregen, maar dat die in de SPAM-box van je mailsysteem zit. Dit komt omdat de inlog vanuit een buitenlands adres komt. Het whitelisten van ‘idsnlprod@mgedata.cz’ kan dit oplossen.

Mijn inlog werkt niet, hoe kan dat?

Af en toe gaat het fout bij het kopiëren van het wachtwoord uit de e-mails. Dan zegt het systeem dat de inloggegevens onjuist zijn, maar meestal kopiëren de gebruikers per ongeluk het wachtwoord met de extra spatie aan het einde. Die moet niet meegenomen worden bij het kopiëren.

Server/Runtime Error

Soms zie je onderstaand scherm als je inlogt. Als je dan de pagina refresht wordt je alsnog ingelogd.

Basisprincipes IDS

Wat zijn de basisprincipes van IDS?

In IDS kun je het bereik en conctactfrequentie berekenen van een of meerdere OOH-campagnes. 

Wat is een campagne in IDS?

Een campagne is een verzameling vlakken, of faces in IDS-jargon. Dit kunnen papieren vlakken zijn, maar ook digitale vlakken of een combinatie daarvan.

Hoe maak je een campagne?

Je kan in IDS vlakken/faces op verschillende manieren selecteren. Je kan een bestand uploaden met face_id’s, je kan een standaard pakket selecteren of een selectie maken uit de totale database van bijna 60.000 vlakken. Je kunt ook een bestand uploaden die je van een exploitant hebt ontvangen.

Kan je ook doelgroepen selecteren in IDS?

Ja, voor het aanmaken van doelgroepen kun je ’templates’ aanmaken. Naast de standaard-sociodemo’s kun je een groot aantal andere doelgroepen aanmaken op basis van o.a. de NMO Doelgroepen Monitor. Ook is een groot aantal doelgroepen voorgedefiniëerd.

Ik kan mijn campagne niet opslaan. Hoe kan dat?

Dat kan verschillende redenen hebben. De eerste is dat aard van de faceid’s niet overeenkomt met het soort campagne dat je hebt geselecteerd. Als je bij de aanmaak aangeeft dat het om een papieren campagne gaat en er zitten de face-selectie ook digitale panels, dan kun je de campagne niet opslaan. Je moet dan of het soort campagne aanpassen (in dit geval naar een combinatie van papier en digitaal) of de digitale panels uit je bestand halen.

Een tweede reden kan zijn dat je n og geen campagneduur hebt aangeven. Die is wel noodzakelijk voor het opslaan. En bij digitale campagnes moet je ook een spotplan selecteren voor dat je kan opslaan.

Inventory

Wat betekent inventory in relatie tot IDS?

Inventory is de verzameling van alle objecten die zijn opgenomen in de database van IDS. 

Staan alle objecten van Nederland in IDS?

Nee, alleen de objecten van de deelnemende exploitanten van BRO Next. Op dit moment (mei 2024) staan de objecten van JCDecaux, Global, Clear Channel, Centercom en AHMS (pui-schermen) in IDS. Uiterlijk in de update van juli zullen objecten van OV Media, Ocean, Hillenaar en CSDM volgen. Zodra er nieuwe objecten beschikbaar zijn melden we dit aan de gebruikers.

Ik heb een file geüpload, maar IDS herkent de file niet.

Als je een Excel- of CSV-file upload moet de kolomnaam ‘faceid’ zijn met daaronder alle faceids van de campagne.

Ik heb een file geüpload, maar IDS herkent niet alle faceids.

IDS herkent alleen faceid’s die in het systeem zitten. Voor ‘vreemde’ faceids kan IDS geen bereik berekenen.

POI/Touchpoints

Wat is een POI?

POI staat voor Point of Interest, ook wel Touchpoint genoemd in IDS. Dit zijn speciaal benoemde locaties die je in relatie kan brengen met je objecten binnen een campagne. Bijvoorbeeld alle objecten moeten binnen een straal van 500 meter bij een tankstation staan.

Hoeveel POI’s heeft IDS?

IDS heeft ruim 175.000 POI’s in het systeem zitten zoals scholen, winkelcentra, restaurants, tankstations, kantoren etc.

Kan je zelf de afstand bepalen? 

Ja, je kan zelf aangeven binnen welke straal een object bij een POI vandaan mag staan.

Hoe koppel je een POI aan een campagne?

Dat doe je door net als bij een doelgroep een template aan te maken. 

Spotplan

Wat is een spotplan in relatie tot IDS?

Een spotplan is een spreadsheet waarin voor 7 dagen in een week en 24 uur vast is gelegd wat de spotlengte en uitzendfrequentie van een digitale uiting is. Je kan dit zelf aanpassen naar je eigen wensen. Dat geldt ook voor de share of time.

Hoe kom ik aan een spotplan?

IDS heeft vooraf gedefinieerde spotplannen die je kunt gebruiken, maar je kunt ook op basis van samplefiles zelf een spotplan samenstellen.

Is een spotplan alleen voor digitaal?

Ja, spotplannen worden alleen voor digitale campagnes gebruikt of een gecombineerde campagne van digitaal en papier.

Is een spotplan altijd 7 dagen en 24 uur?

Nee, zeker niet. Je kan zelf bepalen voor welke dagen en uren je een spotplan wilt inzetten. 

IDS geeft een ‘Spotplan validation error’ als ik een spotplan upload. Hoe kan dat?

Waarschijnlijk zit er iets onlogisch in de verhouding spotlengte, frequentie en share of time. Als je een spotlengte van 6 seconden hebt bij een frequentie van 48x per uur krijg je 3.600/48=75 seconden. Daar passen geen hele spots van 6 seconden in. Je houdt namelijk 3 seconden over als je er 12 inzet. Als je de frequentie naar 50 zet klopt het wel precies. IDS zal het plan dan accepteren.

Je kunt dit Exceltooltje gebruiken om jouw instellingen van het spotplan te controleren.

Mediaplan

Wat is een mediaplan in relatie tot IDS?

In een mediaplan kun je campagnes met elkaar vergelijken. Het maximaal aantal campagnes in een mediaplan is 20.

Welke extra’s heeft een mediaplan ten opzichte van een campagnereport?

In een mediaplan kun je naast een campagnevergelijking ook snel inzicht krijgen in het bereik per week. Tevens kun je het bereik zien bij verschillende waardes van de gemiddelde contactfrequentie.

Kan je een mediaplan ook opslaan?

Uiteraard kun je een mediaplan opslaan. Dat geldt ook feitelijk voor alles wat je doet in IDS.

Rapportage

Het bereik bij ‘Regions’ is anders dan bij Nationaal?

Regions’ is de optelling van alle regio’s waar vlakken zijn geselecteerd. In die optelling wordt alleen het bereik van die regio’s meegenomen. Bij Nationaal zie je ook nog het bereik van personen die in een regio wonen waar geen vlakken zijn geselecteerd, maar waar die wel in regio’s met vlakken zijn geweest.  

Ik heb vlakken gefilterd in een campagne, maar IDS laat nog steeds het totaal aantal vlakken zien.

Als je een filter hebt toegepast op je campagne (bijvoorbeeld een POI-template) moet je de campagne daarna nog een keer kopiëren en aangeven dat je alleen de geselecteerde vlakken wilt hebben.

Scroll to Top