Objectenbestand
In de derde bron zit alle relevante data met betrekking tot de objecten van exploitanten die participeren in het BRO. Dit zijn er begin 2024 in totaal ruim 60.000 variërend van A0 formaat tot zeer grote schermen/masten langs de snelweg, posters in bushokjes, vrijstaand straatmeubilair, stickers op bussen en trams en uiteraard steeds meer digitale schermen in klein of groot formaat (portrait of landscape).
Van alle objecten/schermen worden o.a. de exacte locatie, het formaat, aanwezigheid en soort verlichting, de hoogte ten opzichte van de straat en de hoek en afstand tot de weg vastgelegd. Deze factoren samen bepalen de zichtafstand vanaf waar iemand een advertentie kan zien. Vervolgens wordt op de kaart van Nederland, waarin ook indoor locaties zijn gedigitaliseerd, gekeken vanaf welke wegen/routes een persoon een contactkans heeft.
Hierbij wordt ook rekening gehouden met obstructies in de zichtlijn zoals gebouwen of bomen of andere objecten die het zicht kunnen belemmeren. Uiteindelijk leidt dit tot een realistic opportunity to see (ROTS).
Een belangrijke factor tenslotte is de passagetijd, ook wel contacttijd genoemd. Die verschilt afhankelijk van de snelheid, modaliteit en route die weer bepalend kan zijn voor de zichthoek. Hoe langer een persoon binnen zichtafstand is, hoe groter de kans dat men iets kan zien. Dit geldt zeker voor digitale schermen, waar doorgaans elke 5 à 10 seconden een wisseling van een advertentie plaatsvindt.