Releases

De data van BRO Next wordt ontsloten via datareleases, die vervolgens te benaderen zijn via IDS. Hieronder staat per release aangegeven welke wijzigingen verwacht worden.  

Release 5 (verwacht: herfst 2025)

  • De operating hours worden toegevoegd. Dat betekent dat voor traditionele frames buiten de operating hours de verlichtingsfactor niet meegenomen wordt. Dit kan op frameniveau een daling betekenen. Voor digitale frames geldt dat er geen resultaten zijn buiten de operating hours, omdat het scherm dan uitstaat. Als je al een spotplan toevoegde wat overeenkomt met de operating hours, dan zul je deze daling niet terugzien.
  • De parkeergarages worden gekoppeld aan de winkelcentra. Dit zal zorgen voor meer verkeer bij de ingangen die hierop uitkomen, wat weer invloed heeft op de verdeling binnen de winkelcentra. Op frameniveau kan dit binnen een winkelcentrum leiden tot verschillen. Het totaal aantal bezoekers van een winkelcentrum blijft gelijk.
  • Het onderzoek naar wachtlocaties wordt toegepast in de data in R5 voor de instappende passagiers op trein- en metroperrons. Dat betekent dat instappende passagiers langer de kans hebben om een spot te zien. Een uitgebreide uitleg over de wachtlocaties staat hier.

Release 4 (publicatiedatum 29 juli 2025)                  

Deze release wordt in de zomer van 2025 verwacht en daarin is alle inventory opgenomen die tot en met 15 november 2024 zijn ingediend bij BRO Next. Release 4 is een grote release. Dat betekent dat ook alle verkeersvolumes geüpdatet worden naar de meest recente versie. In dit geval maken we daarbij een sprong van 2019 naar 2023. Eerdere updates waren niet mogelijk vanwege (te grote) corona-invloeden op de verplaatsingen. Vanaf nu kunnen we de verkeersintensiteiten weer jaarlijks updaten.

In R4 zijn opnieuw een paar belangrijke methodologische wijzigingen aangebracht:

  • Het nieuwe indoor voetgangersmodel wordt toegepast voor alle indoor locaties. Dit kan op frameniveau een impact hebben. In het nieuwe indoor voetgangersmodel is het in verhouding drukker bij de in- en uitgangen en rustiger naar de randen. Daarom kunnen er op frameniveau flinke verschillen zichtbaar zijn. Gemiddeld over alle frames is dit niet zo.
  • Het voetgangersmodel voor buiten wordt verder verfijnd op zwaartepunten. Zo worden loopstromen op pleinen beter in beeld gebracht en wordt de verdeling over ingangen naar indoorlocaties beter verdeeld. In beide modellen is het totaal aantal bezoekers van een locatie gelijk. Maar de verdeling is wel anders. De intensiteiten in stadscentra worden verder geoptimaliseerd en ook de verdeling van de intensiteiten over de dagen van de week wordt iets verder verfijnd. Dit kan op frameniveau een impact hebben.
  • De OV-depots in de grote steden worden samengevoegd, zodat bijvoorbeeld de trams makkelijker geselecteerd kunnen worden.

Scroll to Top