TEMPLATES: TOUCHPOINTS

Met een touchppoint-template kun je voorwwarden toekennen aan de positie van je vlakken/faces in een campagne. Stel je hebt een 1.000-tal vlakken geselecteerd als een campagne, maar je wilt weten welke vlakken maximaal op 500 meter afstand van een tankstation staan, dan kun je een template met die voorwaarden toekennen aan je campagne. Laten we dat stap-voor-stap eens doen.

We maken eerst een campagne aan van ongeveer 1.000 vlakken met behulp van een selectie uit de database. In dit geval maken we een gemixte campagne van paier en digitaal het Spotplan 295. We noemen die selectie/campagne ‘1.000-vlakken’. De campagne laten we even voor wat het is. Daar gaan we straks verder mee.

Aanmaak template

De volgende stap is het aanmaken van de template. Je selecteert ‘Templates’ in het hoofdmenu en vervolgens naar ‘Touchpoints’ en klik rechts op ‘+New Template. Je ziet dan dit scherm:

Links zie je een zoekscherm met daaronder POI-categories (POI staat voor Points of interest) met daarachter 178.739. Dat wil zeggen dat IDS 178.739 locaties heeft waar je een kwalificatie aan kan toewijzenm. Dat kunnen tankstations zijn, maar ook restaurants of supermarkten. Als je op het plusje voor ‘Official’ klikt zie je een lijst met gegroepeerde POI’s die je vervolgens ook weer open kan klappen. Wij zijn op zoek naar tankstations en gaan in de lijst naar Automotive/Autoservice en daarbinnen naar Petrol/Gasoline stations. Selecteer de regel zoals hieronder aangegeven:

In totaal kent IDS 4.326 tankstations. De verdeling daarvan zie je rechts op de kaart. Als je inzoomt verfijnd die verdeling zich vanzelf.

Wij willen graag dat onze vlakken op maximaal 500 meter afstand staan van die tankstations. Je gaat nu met je muis in de kolom ‘Filtration method’ staan en je dubbelklikt op de regel van ‘Petrol/Gasoline Station’. Je ziet dat een keuzemenuutje met twee opties. Je selecteert ‘Absolute distance up to’. In de volgende kolom (Value) dubbeklik je op dezelfde manier en typ je de gewenste afstand in meters in. In ons geval 500.

Ons template is nu klaar en kan worden opgeslagen via ‘Save template’, bovenaan in het scherm. Laten we de naam ‘Tankstation 500m gebruiken.

Koppeling template/campagne

We hebben nu een campagne van ongeveer 1.000 vlakken en een template meet de voorwaarde dat een vlak maximaal 500 van een tankstation mag staan. Nu gaan we de template koppelen aan de campagne. Ga hiervoor naar ‘Campagne’ en selecteer 1.000-vlakken. Ga vervolgens in het submenu naar ‘Filter’ Je ziet dit scherm waar je klikt op ‘Add template’.

Je kan nu een template kiezen die je wilt koppelen aan je campagne. In dit geval kiezen we voor ‘Tankstations 500m’ en klikken op ‘Add’. Als je dan rechts kijkt zie je dat IDS aangeeft hoeveel van ongeveer 1.000 vlakken voldoen aan de voorwaarde (A) en hoeveel niet (B):

In dit voorbeeld voldoen 378 vlakken aan de voorwaarde van het template en die willen we graag selecteren. Dat doe je door onder ‘Operations’ te klikken op de stippellijn en ‘Select all’ te kiezen. De ‘378’ schiet dan van ‘Offered’ naar ‘Selected’. Als je de groep B niet in je campagne wilt hebben doe je dezelfde procedure, maar selecteer je onder ‘Operations’ ‘Reject all’.

We zijn er bijna. De laatste stap is lastig, maar wel noodzakelijk om de geselecteerde vlakken daadwerkelijk toe te wijzen aan de campagne. Ga nu naar ‘Management’ waar je het volgende ziet:

Achter ‘Campaign’ die je het nummer en de naam en daarachter een blauw icoon en wit icoon. Met die laatste moeten we een kopie maken van de campagne met alleen de geselecteerde vlakken uit groep A. Klik op het icoontje en kies helmaal onderaan voor ‘Selected panels’ en klik tot slot op ‘Run campaign copy’.

IDS heeft nu een kopie gemaakt van de campagne met de naam 1000-vlakken (2). De oude versie is overschreven omdat we bij ‘Copy type’ ‘New version’ hebben laten staan. Als je daar ‘New Campaign’ had gekozen had je de oude 1.000-vlaken nog gehad.

Als je de resultaten wilt zien van je 378 geselecteerde vlakken ga je naar ‘Report’ en kies je in de ‘Report settings’ voor ‘Media Analytics’ en klik je op ‘View’ en voilà:

Scroll to Top