SPOTPLAN MAKEN

Een spotplan is feitelijk een uitzendschema wat hoort bij een digitale campagne. Een spotplan is een Excel-file voor 7 dagen in de week en 24 uren waarin je kan aangeven wat de spotlengte is, hoe vaak een uiting per uur uitgezonden moet worden en wat je share of time is. Er zijn twee soorten files die je zelf kan aanpassen:

  1. Frequency file: hierin kun je de spotlengte en frequentie aanpassen. The share of time wordt dan automatisch berekend.
  2. Share file: hierin kun je de spotlengte en ‘share of time’ aanpassen. De frequentie wordt dan automatisch berekend.

Hieronder zie je een voorbeeld van een spotplan op basis van een ‘sharefile’:

Zoals gezegd kun je het spotplan aanpassen naar je eigen wensen en weer uploaden naar IDS. Let daarbij wel op dat IDS alleen spotplannen goedkeurt die ‘precies passen’. Als je bijvoorbeeld een spotlengte van 6 seconden hebt bij een frequentie van 48x per uur krijg je 3.600/48=een loop van 75 seconden. Daar passen geen hele spots van 6 seconden in. Je houdt namelijk 3 seconden over als je er 12 inzet. Als je de frequentie naar 50 zet klopt het wel precies. IDS zal het plan dan accepteren. Met dit tooltje kun je dat makkelijk controleren.

Merk op dat er al ruim 30 spotplannen zijn voorgedefinieerd. Je vindt ze in het tabblad JIC. De naam verraadt vaak de samenstelling van het plan:

Scroll to Top